Westdijk 54A
3274 KG Heinenoord
Tel: 06 - 17 093 103
Open van Ma - Za
09:00 - 18:00 uur


Aanmelden
nieuwsbrief

Van Herk is een fruitmerk, maar wie zijn de mensen erachter?

Wie zijn Gijs en Dianne van Herk?

Gijs noemt zichzelf een mensenmens met een passie voor duurzaam telen. Een goed product afleveren vindt hij erg belangrijk. Het menselijk aspect van direct contact met de klant heeft zijn werk aanzienlijk verrijkt. Dianne en hij besloten in 2002 om van hun B2B-bedrijf een B2Cvariant te maken. Het was een min of meer onverwachte- maar niettemin van harte toegejuichte- bocht in hun levensweg. Zien wie hun producten kopen en waarderen, geeft een extra dimensie aan hun werk. De letterlijke en figuurlijke kers, aardbei of framboos op de taart!

Dianne is een vrouw met een warm hart. Het contact met haar klanten in de thuiswinkel voegt een belangrijk stukje plezier en beleving toe aan haar leven. ''een tevreden mens dat goed in staat is om kleine dingen op te merken en daarvan te genieten'', zo typeert ze zichzelf. Ze kiest haar plek weloverwogen wat meer op de achtergrond. Daarbij staat ze in alles voor de volle 100% achter gijs. Het liefste voert zij haar werk 'in de coulissen' uit. Ze speelt graag meer 'achtergrondmuziek'.

Gijs is meer het 'podiumdier'. Hij legt op een makkelijke wijze contact met zijn klanten. Voelt zich betrokken bij hen en vindt de kwaliteit en versheid van zijn product van zwaarwegend belang. Hij is daarin niet verlegen en vertelt makkelijk en vlot- ook voor een groep mensen- wat hem beweegt om te doen wat hij doet. Van veel omhaal van woorden houdt hij niet:''Zeg met respect, eerlijk en recht door zee wat je bedoelt en neem jezelf niet altijd te serieus'', is zijn advies.

Gijs en Dianne verwelkomen regelmatig mensen- van schoolklassen tot geïntresseerde volwassenen en bedrijven- in hun kassen en boomgaard voor een korte introductie over de kersen, aardbeien en frambozenteelt. ''Gijs doet dan het woord hoor'', zegt Dianne met een glimlach. ''Tegenwoordig zijn vooral kinderen in de grote stad verstoken van kennis over het voedsel dat ze eten'', vindt ze. Gijs beaamt dat en vertelt dat hij het leuk vindt om een groep mensen meer te vertellen over het telen van fruit. Als je Gijs belt met een verzoek om wat meer te vertellen heb je grote kans dat hij op korte termijn een gaatje in zijn agenda vrijmaakt.

Dianne en Gijs willen het beste van twee werelden verenigen. Zoveel mogelijk duurzaam telen. Niet biologisch, toch wel op een manier dat zij zelf werkelijk achter hun kwaliteitsproducten kunnen staan. ''Mensen die onze huiswinkel bezoeken, vragen me weleens, moet ik deze aardbeien wassen voor ik ze eet'', zegt Gijs. ''Ik kan dan vertellen dat dat niet hoeft. Vol trots kan ik zeggen dat we ze zo min mogelijk bespuiten, vaak zelfs helemaal niet en als we het al doen, doen we het heel gericht zodat alleen het bewuste 'beestje'- dat een goede oogst verhindert- er 'last' van heeft. Als we het afkunnen met een duurzamere oplossing dan zullen we die zeker gebruiken. Verder stoken we de kachel van de kas op met o.a. hout en maken we gebruik van de zonnepanelen van de buurman. Teler Van der Hoek heeft namelijk voor 300.000 kw aan zonnepanelen op zijn dak liggen, waarmee hij ook derden van 100% groene energie kan voorzien.

Dianne is de stille kracht, terwijl Gijs het gezicht van het bedrijf is. Dianne runt de huiswinkel- samen met diverse dames uit de omgeving- en doet dat met veel plezier. Gijs is de vraagbaak. Hij zorgt dat hij regelmatig in de boederijwinkel te vinden is om eventuele vragen van zijn klanten te beantwoorden.

De winkel ontstond eigenlijk min of meer ''per ongeluk''. In 2002 startten Gijs en Dianne met de teelt van aardbeien. Het was een test. Ze wisten nog niet of het een succes zou worden. Toch besloten ze al direct aan de ''toer langs de boer'' mee te doen, enthousiast als ze zijn om hun bedrijf met de 'buurt' te delen. Dit evenement werd in dat jaar voor het eerst op de Hoeksche Waard georganiseerd. Ze waren niet helemaal goed voorbereid, vertelt Gijs. Maar dat mocht de pret niet drukken. De aardbeien- nog wat mager in hun aanbod destijds- waren uiteraard in een oogwenk uitverkocht. De klanten kwamen de daarop volgende dagen terug en hadden hun weg naar Heinenoord al helemaal gevonden. Gijs en Dianne wilden niet steeds 'nee' moeten verkopen aan deze enthousiaste klanten en zetten een tafel met een aantal bakjes aardbeien- en een geldkistje voor de betaling- in de schuur klaar. Het succes daarvan verbaasde hen. Het idee voor thuisverkoop zag het levenslicht. Nu staan ze ook met regelmaat op groene markten en oogstmarkten in het seizoen en hebben zo de mogelijkheid om hun product met een glimlach aan jou als hun gewaardeerde klant te verkopen. ''We gunnen iedereen een gezond stukje fruit. Het advies en de glimlach erbij zijn gratis''.

En zo is het 'allemaal' gekomen... De thuiswinkel heeft intussen- naast het heerlijke fruit en de lekkere asperges- een keur van aanverwante producten in het assoirtimet.

 

''Kom rustig eens een kijke nemen en proef ons lekkere fruit, het heerlijke kersensap, de wijn en allerhande andere lekkere streekproducten. We vertellen je graag meer over de herkomst ervan en de wijze waarop deze producten hun weg naar onze thuiswinkel hebben gevonden. Neem jij deze uitnodiging aan? Leuk! Van harte welkom''.